RUSZA AKADEMIA PROGRAMU ROZWOJU BIBLIOTEK
2025/2026
TO TWÓJ KIERUNEK
Akademia
TO TWÓJ KIERUNEK
Akademia Absolwentów PRB. To pierwszy program rozwojowy zaprojektowany specjalnie dla kadr bibliotek publicznych oparty na diagnozie potencjału (Test Gallupa®) i dający możliwość rozwoju osobistego w relacji 1:1 z coachem oraz rozwoju kompetencji specjalistycznych - nowych, potrzebnych już i w przyszłości.
Tym razem nie rekrutujemy bibliotek, ale osoby pracujące w bibliotekach. Wartość oferty Akademii dla każdej uczestniczki/uczestnika to blisko 12 tysięcy złotych. Choć mamy nadzieję, że zdobyte w jej ramach doświadczenie okaże się bezcenne. Zapraszamy. To może być Twój kierunek!
Akademia jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek, będącego przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez FRSI.
Oferta Akademii
Kursy Akademii
To kurs dla tych, którzy już zajmują się komunikacją. O trendach i nowinkach. O tym, jak z nich korzystać i nie zwariować. O promocji oferty biblioteki z elementami myślenia marketingowego, bo oprócz budowania relacji z użytkownikami komunikacja może przecież służyć także “sprzedawaniu” książek i nie tylko!
To od Was słyszymy często, że bibliotekarz, to często zawód zaufania publicznego. Ludzie przychodzą do Was nie tylko po książki, ale coraz częściej po pomoc. To kurs dla tych, którzy chcą poznać zasady Pierwszej Pomocy Psychologicznej i dowiedzieć się, jak skutecznie pomagać, żeby jednocześnie dbać o swój dobrostan.
Książka jest w bibliotece w centrum, ale użytkowniczki i użytkownicy (szczególnie ci potencjalni) potrzebują czasem więcej niż tylko książki. O tym, jak książka może dać ludziom okazję do spotkania, bycia razem, do rozmowy o tym, co ważne, ale też do tworzenia, wyrażania siebie, zabawy i odpoczywania. O tym wszystkim podczas tego kursu opowiedzą specjaliści i specjalistki z różnych dziedzin.
Rekrutacja Akademii
Do udziału w Akademii zapraszamy absolwentów i absolwentki poprzednich rund PRB (1-5), z miejscowości do 50 tysięcy mieszkańców. Osoby zarządzające biblioteką oraz osoby pracujące w bibliotece mające kontakt z użytkownikami/czkami.
Czekamy na osoby gotowe do aktywnego udziału w procesie rozwojowym, chcące wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte w Akademii na rzecz biblioteki i społeczności, dla której pracują.
Oferta Akademii PRB nie odpowie na potrzeby wszystkich osób pracujących w bibliotekach. Jest dla osób, które są takim momencie swojego życia zawodowego (i osobistego), w którym aktywny udział w Akademii będzie dla nich możliwy i da możliwość wszechstronnego rozwoju.
- Test Gallupa wraz z indywidualnym omówienie wyników z certyfikowanym coachem
- 3 trzydniowe zjazdy stacjonarne, 2 dwudniowe zjazdy online: coaching i talenty, efektywność osobista, współpraca i komunikacja, argumentowanie i rzecznictwo, przeciwdziałania wypaleniu i odpoczywanie
- dotacja na realizację zadania wdrożeniowego w wysokości 3000 PLN wraz ze wsparciem mentorki
- 5 spotkań grup pracowniczych
- indywidualny coaching i mentoring
- udział w wybranym kursie specjalistycznym, do wyboru: KOMUNIKUJ (SIĘ), BIBLIOTEKA. NA POMOC! KSIĄŻKA W CENTRUM
- dostęp do narzędzi pozwalających na efektywny udział w Akademii
- materiały edukacyjne
- dyplom ukończenia Akademii PRB i kursu specjalistycznego
Podczas szkoleń stacjonarnych FRSI zapewni zakwaterowanie w pokojach dwuosobowych oraz wyżywienie. Uwaga! FRSI nie pokrywa kosztów dojazdu do Warszawy i przejazdów komunikacji miejskiej.
Zgłaszając się do Akademii zobowiązujesz się do:
- Udziału w zjazdach stacjonarnych i online które będą odbywać się w dni robocze (łącznie ok 18 dni szkoleniowych od kwietnia do grudnia 2025)
- Wykonania testu Gallupa oraz udziału w indywidualnych konsultacjach online (2 godz.)
- Ukończenia jednego kursu specjalistycznego (12 godzin)
- Udziału w indywidualnym coachingu i mentoringu online (7 godzin)
- Zaplanowania i realizacji zadania wdrożeniowego tj. działania skierowanego dla zespołu bibliotecznego, użytkowników/czek biblioteki lub społeczności lokalnej
- Aktywnego uczestnictwa w szkoleniach i spotkaniach online, co wiąże się z korzystaniem z komputera podłączonego do Internetu z użyciem kamery i mikrofonu oraz niewykonywania równolegle obowiązków służbowych
- umożliwienie udziału w szkoleniach stacjonarnych i spotkaniach online oraz - jeśli pozwala na to budżet Biblioteki - pokrycie kosztów dojazdu na wydarzenia stacjonarne
- umożliwienie realizacji zadania wdrożeniowego
Umowa i deklaracja uczestnictwa w Akademii będzie podpisywana pomiędzy FRSI, osobą uczestniczącą i biblioteką, w której jest zatrudniona.
Proces rekrutacji nie jest konkursem. Nie szukamy najlepszych bibliotekarek i bibliotekarzy w Polsce. Możesz odetchnąć!
Rekrutacja będzie dwuetapowa. Najpierw zaprosimy Was do wypełnienia formularza. Z osobami, które przejdą do drugiego etapu spotkamy się na rozmowach online.
Ważne daty
Konsultacje online